Chcete prodat svou nemovitost a nechcete platit vysoké provize realitním makléřům? V tom případě je tento manuál přesně pro Vás. V následujících bodech se podrobně dozvíte, nejen jak sehnat kupce, ale i co musíte zařídit, aby mohla být nemovitost oficiálně přepsána na nového majitele. Celý postup jsme připravili tak, aby byl pro obě strany co nejjednodušší, ale zároveň i nejbezpečnější.

Především bezpečnost by měla být pro Vás hlavní prioritou, jelikož se jedná o prodej něčeho, jehož hodnota se většinou počítá v milionech korun. Tím se i dostáváme k tomu, že byste rozhodně neměli šetřit na věcech, jako jsou příprav právních dokumentů (vzory z internetu opravdu nestačí) nebo úschova (dozvíte se níže).

1. Analýza nemovitosti

Nejprve je důležité promyslet, za jakou cenu chceme nemovitost prodávat. K tomu je samozřejmě důležité vědět, jakou má Váš byt, dům či pozemek tržní hodnotu. Pro Vás existují hned dvě možnosti. Můžete si objednat certifikovaného odhadce, který Vám vypracuje podrobnou analýzu (ta se může pohybovat v rozmezí od 4 000 do 6 000 Kč). Nebo využít našich služeb a zcela ZDARMA si odhad můžete udělat na našich stránkách (více zde). Důležité je zjistit pro kupce i možná právní rizika. Některá z nich můžete vyčíst z výpisu Listu z vlastnictví, který Vám poskytne katastrální úřad.

Spočítat odhad zdarma

2. Průkaz energetické náročnosti budovy

Průkaz energetické náročnosti je ze zákona nutný při prodeji některých domů a bytů (zda se bude týkat i Vás zjistíte zde). Pokud vlastníte rodinný domek, je jeho vyhotovení zcela na Vás, pokud jste majitelem bytu, požádejte o něj správce budovy. Cena průkazu se pohybuje mezi 3 500 až 5 000 u rodinného domu, u bytu se cena vyšplhá o několik tisíc výše. O zajištění průkazu se můžeme postarat i my.

Cena se pohybuje okolo 3 500 Kč až 5 000 Kč u rodinného domu a o pár tisíc výše u bytového domu.

3. Nafocení nemovitosti

Jak určitě víte, první dojem je nejdůležitější. Jinými slovy, fotografie prodává. Pokud máte alespoň trochu kvalitní fotoaparát, máte skoro vyhráno. Je tu ale ještě jedna důležitá věc, a tou je příprava. Doporučujeme Vám prozkoumat článek z našeho webu 15 kroků, jak udělat nemovitost lákavější a každou místnost zachytit alespoň jednou. Pokud však nevěříte vlastnímu talentu, můžete si u nás najmout profíka, který je schopen vyhotovit i kvalitní video a odlišit tak Váš inzerát od stovek jiných.¨ Zkušeného fotografa pro vás můžeme zařídit i my.

4. Příprava inzerátu

Při psaní inzerátu je dobré brát v potaz to, co by zajímalo Vás jako kupující. Např.: v jaké lokalitě se nemovitost nachází, jaká je tu atmosféra, jak daleko je škola, obchod či park. Kromě toho je samozřejmě nezbytné uvést i podstatné parametry (obytná plocha, velikost sklepu či balkónu, parkování,…). Pro lepší přehled kupujícího a pro vyzdvižení Vašeho inzerátu můžete přidat i náčrt půdorysu. K jeho vyhotovení můžete zcela ZDARMA využít aplikace floorplanner.com.

5. Zveřejnění inzerátu

Nejlepší cesta pro prodej čehokoli je dnes jednoznačně internet. Dejte vědět svým facebookovým přátelům, že je k mání nemovitost v jejich blízkosti! Využijte inzertních serverů! Bazos.cz nabízí zveřejnění ZDARMA, sreality.cz (nejnavštěvovanější realitní web) za 60 Kč na den. Ve Valuo jsme schopni zařídit Vám inzerci na 6 předních inzertních webech měsíční návštěvností 3 milionů uživatelů. Jen pro srovnání: na vlastní náklady by Vás taková služba vyšla na 3 000 Kč měsíčně.

6. Provádění zájemců

První návštěva v potencionálním novém bytě musí být dokonalá. O pár řádek výše jsme se již zmiňovali o důležitosti prvního dojmu. Vezměte si příklad z focení. Vše ukliďte, otevřete dveře dokořán, vyhrňte rolety (místnosti vypadají prostorněji). Nebojte se použít osvěžovače vzduchu, naopak vyvarujte se nepříjemným pachům způsobeným např. vařením. Místnosti se vyplatí i komentovat (v létě na balkóně vždycky grilujeme, vidíme odsud naše děti na pískovišti).

Máte již zájemce, který chce koupit Vaši nemovovitost? Výborně! Tak jdeme na to nejdůležitější. Jak převést nemovitost oficiálně na nového majitele a hlavně za to získat peníze. Zde buďte maximálně obezřetní. Následující rady není dobré podceňovat!

7. Rezervační smlouva

Důvodem k podpisu rezervační smlouvy je ochrana před neodůvodněným odstoupením od koupi jak ze strany kupujícího, tak i ze strany Vaší. Dokument se dá volně stáhnout z internetu. My bychom Vám však doporučovali obrátit se přímo na advokáta.

8. Způsob platby

Co se týče placení, máte hned tři možnosti:

  1. Kupující Vám pošle peníze, teprve poté informujete katastrální úřad o změně majitele. Tento způsob nepodporují banky, které půjčují peníze kupcům.
  2. Převedete nemovitost na majitele, a ten Vám zpětně pošle peníze. To Vám rozhodně nedoporučujeme!
  3. Úschova: pošlete peníze uschovateli (bance, advokátovi nebo notáři), a teprve poté se na katastrální úřad vloží „návrh na vklad vlastnického práva. Částka je Vám vyplacena ve chvíli, kdy je nemovitost přepsána na nového majitele. Tato varianta je nejbezpečnější pro obě strany. Cena za úschovu bývá povětšinou 0,2% z kupní ceny. Poplatky za úschovu si zpravidla dělí kupující s prodávajícím půl napůl.

9. Příprava kupní smlouvy

Kupní smlouvu již není dobré nechat náhodě a stáhnout na internetu. Jsou tu mnohem větší rizika než už rezervační smlouvy. Proto se po konzultaci požadavků s kupujícím rozhodně obraťte na advokáta! My ve Valuo se dokážeme postarat o to, abyste dostali špičkového právníka za rozumnou cenu.

10. Převod vlastnického práva

A teď to nejpodstatnější: abyste oficiálně změnili majitele nemovitosti, musí být tato změna ohlášena na katastrálním úřadu. Je nutné donést na katastrální úřad podepsanou kupní smlouvu a návrh na vklad vlastnického práva (podpisy u kupní smlouvy musí být úředně ověřené, např. u notáře, advokáta nebo na Czech Pointu). Doporučujeme, abyste u sebe měli smlouvy podepsané kupujícím a abyste dokumenty donesli na úřad v momentě, kdy budou peníze zaslány do úschovy. Za zápis hradíte poplatek 1 000Kč, domluvte se tedy s kupujícím, kdo částku uhradí.

11. Daň z nabytí nemovitých věcí

Podle zákona platí v současné době daň kupující. Naším tipem je, aby byl odeslán finančnímu úřadu přímo v rámci platby kupní ceny, aby nedošlo k tomu, že ho kupující zapomene uhradit.